Recensies

Recensies

Kranten recensie 2017

Ariël, terug naar de zee

In juni 2017 stonden alle dansers en danseressen van Balletstudio van der Stappen weer op het podium in de Lievekamp. Het sprookje Ariël, terug naar de zee kwam tot leven. En hoe! Het doek ging open en het eerste punt was direct binnen. Er werd namelijk gedanst op een witte vloer. Het podium leek hierdoor gigantisch en als publiek voelde je minder afstand tot de dansers. Bovendien kwamen alle decoronderdelen en de lichtshow beter tot hun recht. Het moet gezegd, daar was veel aandacht aan besteed. Wederom een punt binnen. Na de pauze speelde het verhaal zich af in de diepte van de zee. Prachtige vissen, zeewier en andere onderwater-wezens zweefden rond en ondersteunden het verhaal van het gevecht om de drietand. De overige punten werden binnengehaald op de kleurrijke en op elkaar afgestemde kostuums, de uitgekiende choreografieën die in elkaar overliepen en een duidelijk verhaal vertelden. Er werd door zowel de hoofdrollen als alle dansers met overgave gedanst! Eén hoogtepunt noemen, zou al het andere tekort doen. Van de kleinste zeesterretjes tot het gevorderde zwarte water... iedereen scoorde hoge punten!

ariel

Kranten recensie 2015

Cluedo

Balletstudio van der Stappen fixt het opnieuw
Cluedo: vol vaart en met enthousiasme gedanst
Heesch- Een prachtig landhuis. Een ijzige gil...en dan... mevrouw Blauw is verdwenen. Waar o waar is ze en wie is de kwade genius achter de verdwijning? Oftewel Cluedo, gedanst door balletschool van der Stappen . Van donderdag 16 tot en met zondag 19 april dansten allee leerlingen met overtuiging voor steeds een volle zaal in De Pas in Heesch.
Het was alweer de vijftiende grote productie die door Van der Stappen en haar team van zeven choreografen werd neergezet en na de vorige edities waren de verwachtingen hoog gespannen. Ze kwamen allemaal uit.

Schitteren

Wat de voorstelling Cluedo typeerde, was het grote enthousiasme waarmee de dansers en danseressen het verhaal brachten. Want zowel de beginners als de gevorderden, alsook de talenten en de dansliefhebbers stonden op hun eigen manier te schitteren op het podium. Na elke dans reageerde het publiek met een gemeend applaus. Natuurlijk klonken de 'ooh en aahs' bij de allerkleinsten die als guppies, teddyberen en engeltjes vertederden. Maar de positieve fluitjes ontbraken zeker ook niet bij de oudere groepen. Hier voorbeelden noemen , zou de andere groepen echt tekort doen.

Doordacht

Doordat de muzieksoorten elkaar afwisselden, zat er vaart in de voorstelling. Van klassiek naar hip-hop en van jazz streetdance naar modern. Voor ieder wat wils dus. Bovendien duurde een dans niet te lang en bleef deze boeien door de doordachte choreografieën.
Prachtig bijvoorbeeld was de droom op de sfeervolle muziek van Einaudi die overging in de nachtmerrie op de muziek van Two septs from Hell. Of het poetsteam dat de rommel opruimde van de Foodfight.

Details

Verder werd Cluedo getekend door de mooie kostuums, wisselende decors en een professionele lichtshow. Het was opnieuw duidelijk: over deze voorstelling was nagedacht tot in de kleine details. Zelfs wisseling van enkele casts (en soms eveneens van muziek) op zaterdag en zondag deed geen afbreuk aan de eenheid van de show.

Kranten recensie 2013

Alice in Wonderland

Alice in wonderland Er was eens … Balletstudio Hanneke van der Stappen liet, alweer voor de veertiende keer, kinderen dromen en onuitwisbare herinneringen stapelen. Vier docenten samen met meer dan 60 hulpmoeders zorgden ervoor dat honderden leerlingen konden stralen. Deze kinderen zullen over 20, 30, 40 jaar nog steeds denken aan toen was ik …. rups, vlinder,konijn, puppy … of maakte ik deel uit van het witte leger van de koningin of het rode van de BAD Queen op de muziek van Kyteman. En hoe prachtig zocht de tweeling in ‘het bos op spitzen hun weg, geholpen door vele sprookjesfiguren , die elkaar dansend op Bach troffen aan de feesttafel waaronder vandaan opeens talloze poezen het toneel besprongen.
Fascinerend hoe inventief muziek en dansstijl gecombineerd werden met dans op heel hoog niveau. Danseressen die al voor het veertigste jaar de zenuwen de baas moeten worden tussen de coulissen maar altijd weer meedoen omdat het met z’n allen zo een kick geeft een voorstelling te maken.
Vlinders die om levende paddenstoelen over het toneel zweven, nog zo jong zijn en nu al zo goed ! De door Marijn Producties verzorgde techniek was de finishing touch. Prachtige lichteffecten verhoogden de kwaliteit van de dansen en benadrukten de spannende avonturen die Alice in wonderland overkwam. De glansrollen van veel hoofdpersonen in het Team Alice, smeedden het verhaal aaneen.
Afwisselend dansend in de stijlen, klassiek, jazz , modern, hiphop, werd het verhaal van grote en kleine Alice met grote vaart gebracht. Vier keer was De Pas tot op de laatste stoel bezet. Het is ontroerend om te zien hoe trots ouders, opa’s en oma’s zijn op hun (klein)kinderen. Maar het zegt misschien nog wel meer dat oud-leerlingen terug blijven komen en “wildvreemden” van horen zeggen speciaal komen om te genieten van een dansavond terwijl er geen bekenden meedoen.
Kortom met uitsluitend leerlingen van Balletstudio Hanneke van der Stappen is door de vier docent -choreografen in samenwerking met kostuum&grime-ontwerpers weer een prachtige wonderwereld gecreëerd waar de leerlingen nog lang over zullen nadromen.
rfwbs-sliderfwbs-sliderfwbs-sliderfwbs-sliderfwbs-slide
× Stuur ons een appje